مقالات

استراحت مطلق در بارداری

((استراحت مطلق))، گاهی این واژه میتواند برای مادران باردار نگران کننده باشد اما پزشک در طول بارداری و در شرایطی خاص برای مادر باردار استراحت مطلق تجویز می‌کند. استراحت مطلق می‌تواند از ماندن در خانه و انجام کارهای سبک تا خوابیدن روی تخت و نداشتن کوچک‌ترین حرکتی باشد. در این مطلب به معرفی انواع استراحت مطلق، دلایل تجویز، تأثیر آن در سلامت و راه‌های کنار آمدن با میپردازیم.
استراحت مطلق
به این مورد توجه داشته باشید وقتی برای شما استراحت مطلق تجویز می‌شود، باید بدانید که هیچ قانون مشخص و دقیقی از استراحت مطلق وجود ندارد، پس باید منظور پزشکتان از استراحت مطلق را به شکلی دقیق از خودش بپرسید. مثلا استراحت مطلق کامل به معنای سپری کردن ۲۴ ساعت شبانه‌روز در تخت است. طبق مطالب قبلی بهتر است به پهلوی چپ روی تخت دراز بکشید و بخوابید. این کار باعث می‌شود فشار رحم از روی عروق خونی و اعصاب اصلی شما برداشته شود، همچنین فشار ناشی از رحم روی دهانۀ رحم را کم می‌‌کند. برخی از پزشکان، استراحت با محدودیت کمتر را توصیه می‌کنند. در این حالت، شما باید در خانه بمانید و سعی کنید که بیشتر وقت را در تخت یا روی مبل سپری کنید، اما به طور مثال می‌توانید غذا¬ درست کنید یا یکسری کارهای روزمره را انجام دهید.
دلایل تجویز استراحت مطلق
پزشکان معمولاً در مواردی که بارداری دوقلو، احتمال زایمان پیش از موعد داشته باشید یا دلیلی برای نارسایی دهانۀ رحم (سرویکس) برای شما وجود داشته باشد، استراحت مطلق را تجویز می‌کنند. پزشک ممکن است در صورت شک به محدودیت رشد جنین در رحم یا در صورت وجود جفت سرراهی یا شناسایی خونریزی در اطراف ساک حاملگی در سونوگرافی (هماتوم) نیز استراحت مطلق را توصیه می‌کند. اگر مبتلا به فشار خون بالای بارداری یا پره‌اکلامپسی باشید، بهتر است در وضعیت استراحت مطلق قرار بگیرید، این کار می‌تواند به کنترل فشار خون شما کمک کند.